Dit heb ik geleerd tijdens de corona-crisis

Leestijd:
2 minuten
Thema:
Ondernemen

Ongeveer een week heb ik in de stress gezeten, maar daarna leek het mij een beter idee om de tijd van de intelligente lockdown nuttig te besteden. Ik kon natuurlijk geen fotosessies meer doen, maar ik kon wel aan mijn bedrijf gaan werken. Later bleek ook dat ik wél kon fotograferen, maar dan net even op een andere manier.

Schakelen

Als ondernemer moet je eigenlijk altijd wel snel kunnen schakelen, maar nu was het allemaal wel even next-level schakelen. Het is daarom ook niet gek dat de meeste ondernemers eventjes een potje paniekvoetbal speelden de eerste week. Inmiddels zijn heel veel ondernemers klaar met het paniekvoetbal, gelukkig maar!

Veel ondernemers hebben net zoals ik een nieuwe dienst opgezet en zijn aan hun bedrijf gaan werken. Zo ben ik begonnen met contentpakketten en later met contentpakketten op maat. Hiermee zorg ik alsnog voor zichtbaarheid voor mijn klanten, kan ik een deel van mijn vaste lasten betalen én er gaat ook een deel naar het Rode Kruis! Ook heb ik ervoor gekozen om een academy te volgen, zodat ik nieuwe dingen leer en sterker uit de crisis kom.

Wat heb ik geleerd?

We zitten nu al zo goed als 2 maanden in deze intelligente lockdown en in die tijd zijn er een aantal dingen opgevallen waaruit ik een aantal leerpunten heb gehaald, namelijk:

Blijf positief – Iets wat ik 100% zeker weet, is dat klagen of zeuren de situatie niet beter maakt. Daarnaast komt het ook heel vervelend over als je constant negatief bent in je communicatie. Tuurlijk is het allemaal niet leuk, maar blijf niet in de negativiteit hangen. Zorg ervoor dat je volgers geen negatieve associaties hebben met jou of je bedrijf, want dit werkt natuurlijk niet heel uitnodigend. Hiermee bedoel ik overigens ook dat je beter een keer extra kan nadenken voordat je met politieke standpunten gaat gooien op je LinkedIn pagina. Ik heb in ieder geval aardig wat mensen ‘ontvriend’.

Wees coulant – Kan jouw klant niet betalen, ga dan niet meteen met een jurist of een incassobureau dreigen. Kijk eerst of jullie er samen uitkomen, bijvoorbeeld met een betalingsregeling of uitstel. Ook als je klant een uur voor je afspraak begint te niesen en daarom afzegt, breng dan niet meteen annuleringskosten in rekening. In deze situatie gaat dat echt zorgen voor irritaties en onnodige negatieve gevoelens bij je klanten. Let wel; afspraak is afspraak. Zegt iemand af en is er al werk gedaan, dan moet dit natuurlijk betaald worden. Ook annuleringen met een reden die niet echt met de crisis te maken hebben, zoals ‘ik vind je toch te duur, dus ik ga naar een hobbyfotograaf’, om even een voorbeeld te noemen, vallen daar niet onder.

Ontwikkel jezelf en je bedrijf – Je kan zoals ik een academy gaan volgen, maar je kan ook gewoon wat kleinschaliger aan de slag gaan met het verbeteren van jouw aanbod of van jezelf. Neem je werkwijze nog eens onder de loep, zijn je tarieven wel goed of moet je nodig eens nieuwe teksten (laten) schrijven voor je website? Nu is de tijd om dit aan te pakken! Veel bedrijven bieden hun diensten hiervoor zelfs voor een gereduceerd tarief aan! Zij hebben nog wat inkomsten en jij hebt een goede investering gedaan, win win!

‘Jouw mindset maakt het verschil!’

Inmiddels mag ik weer al mijn diensten zo goed als normaal uitvoeren, dus wil jij in deze tijd investeren in nieuwe fotografie voor je website en socials, dan weet je mij te vinden! Van portretten tot interieurs, van bedrijfsfotografie tot contentpakketten! Neem gerust contact op met mij voor meer informatie!