3 manieren om online impact te maken

Leestijd:
4 minuten
Thema:
Branding

Het is misschien niet de leukste boodschap, maar met ‘gewoon posten’ op social media, haal je amper resultaten. Zonde van je tijd en moeite en al helemaal niet zo fijn voor je vertrouwen in jouw eigen posts. Hoe kan het nou dat sommige posts het beter doen dan anderen en hoe kan je op 3 manieren een veel grotere impact maken? Ik zal het je uitleggen!

Wat doe ik verkeerd?

Natuurlijk kunnen er meerdere redenen zijn waarom een post wel of niet goed werkt. Zelfs alle coaches die beweren dat ze het truckje van het algoritme kennen, hebben soms niet eens dé oplossing. Dat algoritme kan ik ook niet voor je uitleggen, dat is zo complex omdat het steeds verandert. Wat ik wél kan doen is jou uitleggen wat je allemaal kan doen om het maximale uit jouw post te halen op 3 verschillende manieren: spreek de taal van jouw doelgroep, onthoud dat mensen zaken doen met mensen en zorg voor goed beeldmateriaal.

Ik zal alle manieren stap voor stap met je doornemen. Sla deze blog op in je favorieten, zodat je hem later nog eens terug kan lezen!

Spreek de taal van jouw doelgroep

Spreek je iedereen aan, dan spreek je niemand aan. Ik geef vaak het voorbeeld van de groepsfoto’s, je weet wel, die foto’s met heel veel mensen die voor de corrie tijdperk weleens werden gemaakt 😉 Goed, ik zal het vertellen:

Wanneer je een groepsfoto maakt en je bent niet tevreden over 2 van de 20 mensen, dan moet je ervoor zorgen dat die 2 mensen op een andere manier gaan staan. Doe je dit door in het algemeen te roepen ‘zorg dat jullie je niet achter iemand anders verstoppen!’? Nee, want dan beweegt iedereen maar een beetje en heb je nog steeds ‘last’ van die twee mensen of zelfs van meerdere mensen. Wanneer je zegt ‘Jeroen en Kees, ik zie dat jullie achter jullie voorstanders staan. Willen jullie 1 stapje naar rechts zetten?’ Dan krijg je wél het gewenste effect.

Wanneer jij het dus hebt over ‘ondernemers’, dan spreek je duizenden mensen aan. Als jij het hebt over ‘ondernemers in de interieurbranche’, dan verklein je die groep. Ga je nog iets verder, dan heb je het misschien wel over ‘interieurontwerpers voor de zakelijke markt’. Zo maak je jouw publiek steeds kleiner, waardoor je heel gericht mensen aanspreekt.

Daarnaast moet je de taal van jouw doelgroep leren spreken. Ken de sleutelwoorden, bekende termen en het vakjargon. Verplaats jezelf in hun problemen, uitdagingen, doelen of levenswijze en jouw doelgroep voelt zichzelf echt aangesproken en verbonden met je. Niets is namelijk prettiger dan kletsen met iemand die jou 100% begrijpt!

Mensen doen zaken met mensen

En dus niet met een robot, logo of what so ever. Mensen voelen zich meer met je verbonden als je jouw eigen menselijkheid ook terug laat komen. Deel daarom ook regelmatig posts over jezelf. Dat voelt misschien een beetje vreemd, zeker als je dat niet gewend bent en dat is oke. Maar realiseer je dat het vertrouwen wekt als er een ‘echt persoon’ achter een bedrijf zit.

Jij bent ook de grootste USP van jouw bedrijf, want er is geen mens hetzelfde als jij. Ook jouw concurrent niet. Die biedt misschien hetzelfde aan voor dezelfde tarieven, maar hij of zij is een ander persoon met een ander karakter. Met andere normen en waarden, met een andere missie en visie. Er is een reden waarom ik zaken doe met de mensen waarmee ik zaken doe. Ik heb namelijk een klik met ze en dat werkt fantastisch, zelfs als ze dan misschien ietsje duurder zijn dan de persoon die wel oke is, maar misschien niet helemaal bij mij past.

Laat dus ook zeker jouw persoonlijkheid zien. Begin gewoon eens met jezelf voorstellen of om wat grappige feitjes over jezelf te delen. Mensen vinden dat leuk en zullen het misschien wel herkennen bij zichzelf. Wil jij hier meer over leren, dan start 25 januari mijn Personal Branding IMPACT traject! Klik hier om je aan te melden!

Zorg voor goed beeldmateriaal

Hoe je het ook wend of keert, beelden zeggen vaak meer dan 1000 woorden en kunnen jouw tekst enorm versterken. Of het dan gaat om video, grafische visuals of foto’s, je kan je post er een extra dimensie door geven. Er wordt vaak door een tijdlijn gescrollt, zonder echt naar de teksten te kijken. Goed beeldmateriaal trekt de aandacht en nodigt uit tot het lezen van een post.

Je kan natuurlijk zelf voor je beeldmateriaal zorgen, maar het is des te waardevoller om dit te professionaliseren door een expert. Kevin en Erika (wiens websites zijn gelinkt in de vorige alinea), zijn twee professionals die ik aanraad en zelf ook klussen geef. Zelf kan ik jou helpen aan passende foto’s voor jouw social media uitingen. Deze foto’s zijn ook te gebruiken voor je website en promotiemateriaal, waardoor je een eenheid kan creëren. Het is belangrijk dat jouw beeldmateriaal goed bij je aansluit, door het gebruiken van bepaalde kleuren, muziek, een locatie, jouw favoriete kleding en veel meer.

Jouw beeldmateriaal kan ook weer perfect aansluiten bij de vorige punten, omdat je zowel de manier van aanspreken als jouw persoonlijkheid terug kan laten komen in foto, video of grafisch ontwerp. Eigenlijk heb je dus 3 vliegen in 1 klap!

Sla deze blog op voor later!

Ik help jou graag aan prachtige foto’s en/of breng je graag met Kevin of Erika in contact. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is contact met mij opnemen. Dat kan heel makkelijk via onderstaande knop. Hopelijk tot snel!